Näytetään tekstit, joissa on tunniste Joulu 2018. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Joulu 2018. Näytä kaikki tekstit

6. tammikuuta 2019

Loppiainen

Joulukausi on tullut päätökseensä jälleen kerran. Tai onhan vielä Nuutinpäivä 13.1. mutta minulla on ollut tapana korjata joulukoristeet talteen näin loppiaisena. Tällä kertaa joulu siirtyi ajatuksissa taka-alalle vähän huomaamattakin ja nyt ajatukset askartelevat jo tulevan vuoden projekteissa.


Ihan kaikkia joulukoristeita en tosin vielä  laittanut piiloon: amaryllikseni tulevat ilahduttamaan minua vielä varmaan pitkälle kevääseen. Kuvassa näkyvä vaaleanpunainen amaryllis aukaisi ensimmäisen kukkavartensa nuput juuri jouluksi ja pari viimeistä kukkaa kukkii yhä. Tuon lyhyemmän varren nuppu aukeaa varmaan ensi viikon aikana. Toinen amaryllikseni ei ehtinyt kukkaan lainkaan joulukauden puitteissa, mutta ei se mitään. Sekin näyttää aloittavan kukintansa ihan lähiaikoina. Meillä on asunnossamme aika viileää, ja luulen, että hidas kasvu johtuu siitä. Amaryllisten kasvua on ollut tosi kiva seurailla tässä syksyn ja talven mittaan, joten tätä aion kokeilla uudelleenkin. Aion toki myös säästää nämä sipulit ja kokeilla, jos saisin ne kukkimaan uudelleen jossain kohtaa. Lueskelin aiheesta jo vähän netistä ja ilmeisesti näiden uudelleenkukittaminen voisi olla mahdollista vuoden päästä keväällä.

Joulukuusestani otin koristeet pois, mutta pidän kuusta esillä vielä vähän aikaa. Oksien kärkiin on kasvanut pieniä silmuja, mutta kuusi myös varistaa jonkin verran, eli voi olla, että hankkiudun siitä eroon jo aika pian.

Tähän päätän tämän joulukauteni ja blogin pitämisen tällä erää. Kiitos kaikille lukijoille ja myös suuri kiitos teille, jotka olette jaksaneet kommentoida! Ja kuten Joulu tulee laulamalla -laulussa lauletaan:

 "Niin joulun äänet käyvät nukkumaan,
 mut vuoden päästä taas näin ne palaa meidän luo!" 

Eli ensi kertaan!

31. joulukuuta 2018

Jouluiset päiväni

Joulu on sujunut ihanasti kyläillessä, herkutellessa, lueskellessa, ulkoillessa ja laiskotellessa. Vielä tänään ja huomenna saan lomailla ja joulumielellä, koristeideni keskellä, aion olla loppiaiseen saakka. Tänään halusin kuitenkin pikaisesti palata viime loppiaisena julkaisemaani vuoden 2018 joulusuunnitelmalistaani, ja käydä läpi, miten suunnitelmani toteutuivat. Lyhykäisyydessään listani oli tällainen:
  1. Teen taatelikakkua. 
  2. Aloitan joulupuuhat aikaisemmin.
  3. Harkitsen sähköisten joulukorttien lähettämistä.
  4. Askartelen origamikuusia.
  5. Askartelen pillihimmelin.
  6. Järjestän itselleni joulutunnelmahetkiä. 
  7. Katson enemmän jouluelokuvia.
Kohta yksi listallani oli taatelikakku, ja sitä tosiaan leivoin joulun alla. Herkkua oli ja enköhän ota tavakseni tehdä sitä joka vuosi.


Kohta kaksi oli joulupuuhien aloittaminen aikaisemmin. Tämän kanssa nyt on vähän niin ja näin :) Syys-lokakuussa taisin olla yhä enemmän syystunnelmissa kuin jouluisissa, mutta eipä se haittaa. Ehkä on ihan ok, että joulukausi ei veny kuukausien mittaiseksi, mutta marras-joulukuussa jouluisiin mietteisiin voi uppoutua sitten ihan kunnolla (minkä arjelta ehtii).

Kohdassa kolme mainitsen sähköisen joulukortin ja totta tosiaan sain sähköisen tervehdyksen valmiiksi juuri ennen joulua ja se lähti suurimmalle osalle läheisistä, joita halusin kortilla muistaa. Lähetin myös muutaman perinteisen joulukortin, joihin käytin marraskuussa askartelemiani origamitähtiä. Eli kohta neljä "Askartelen origamikuusia" toteutui sinänsä osittain, että kuusien sijaan askartelin origamitähtiä. Pillihimmelin askartelu sen sijaan jäi kokonaan ensi vuoteen.


Kohdan kuusi joulutunnelmahetket olivat joulun alla yksittäisiä ja ohikiitäviä. Joululaulujen ja doodlailun parissa vietetty ilta oli ehkä yksi joulunalusajan tunnelmallisimmista ja joulutoreilla poikkeilu sai minut jouluiselle mielelle ainakin hetkittäin. Kaipa joulutunnelman löytäminen näin aikuisiällä on aika hankalaa kaiken arkisen puuhan keskellä, mutta sitä kohti taas sitten ensi vuonna.

Ja listani viimeisenä kohtana mainitsin jouluelokuvat. Tänä vuonna katselin seitsemän jouluelokuvaa (joista kaksi olen nähnyt aikaisemminkin):
  • Elf
  • Lumeton joulu
  • A Christmas Carol (1984)
  • Yksin kotona
  • Kanelia kainaloon, Tatu ja Patu
  • Joulupukki ja noitarumpu
  • Krampus
Uusia suosikkeja tänä vuonna olivat Elf ja norjalainen animaatio Lumeton joulu. Tatun ja Patun jouluinen elokuva oli myös ihan kiva ja varmaan lapsikatsojat siitä saavatkin enemmän irti kuin minä. (Lempilainaukseni kirjasta Tatun ja Patun ihmeellinen joulu on "Minä poltan joulukynttilöitä molemmista päistä saavuttaakseni maksimaalisen joulutunnelman":)


Mukavasti ehdin tänä vuonna tehdä kaikenlaisia joulujuttuja joulun alla ja jouluna, vaikka tietysti näin jälkeenpäin tuntuu, että joulunalusaika vilahti silmissä hurjan nopeasti. Vuoden lempparikoristeita olivat tänä vuonna pähkinänsärkijäkoristeet. Sain vielä joululahjaksi punapaitaisen kuninkaan kokoelmani jatkoksi. Näitä en malttaisi millään laittaa piiloon vuoden ajaksi!

Näihin joulunjälkeisiin tunnelmiin tällä kertaa. Kaipa sitä vähän pitäisi jo tänään suunnata katsetta vuoden 2019 suuntaankin, en voi uskoa, että tänään on jo vuoden viimeinen päivä! Hyvää uutta vuotta kaikille!

24. joulukuuta 2018

Hyvää joulua!


Niin kuluivat joulunaluspäivät ja tultiin jouluaattoon. Osa valmisteluista jäi tänä vuonna vähän puolitiehen (piparitalo on edelleen osina), mutta joulu tulee silti. Nyt on aika rauhoittua ja rentoutua! Kävin lainaamassa joulunalusviikolla joululukemista kirjastosta ja jo odotan aattoiltaa, ja sitä, että ehdin istahtaa lukemaan. Jos joulunpyhinä jaksan, saatan myös neuloa vähän ja katsella ehkä vielä jonkin jouluisen elokuvan. Ja niin ihanaa, että meillekin saatiin tänä vuonna valkoinen joulu! Miten tunnelmallista lähteä jouluisille kävelylenkeille lumisille kaduille!

Toivotan kaikille täällä piipahtaville oikein ihanaa ja tunnelmallista joulua!

14. joulukuuta 2018

Jouluvalmisteluja ja koristeaskarteluja

Hei ja mukavaa perjantai-iltaa! Se on sitten 10 yötä jouluaattoon. Kuluneella viikolla joulutunnelmaa on haeskeltu Keskustorin joulutorilta ja Tallipihalta. Mukavia tunnelmallisia kohteita molemmat! Tallipihalta löytyikin pari kivaa lahjaa läheisille ja nyt viikonloppuna pitäisi leipoa ja laittaa vähän syötäviä herkkulahjoja, joten lahjahommat alkavat olla jo ihan mukavalla mallilla. Tälle illallekin olisi vielä suunnitteilla piparitalon osien paistamista. Vähän myöhäiseksi menee, kun en saanut aikaisemmin aloitettua, mutta kaavat on kuitenkin jo tehty ja kokoamisen ja koristelun aion tehdä joku muu päivä.


Kuvassa näkyy tällä kertaa tekemiäni massakoristeita. Koristeet on tehty samasta askartelumassasta kuin kärpässienikoristeet pari vuotta sitten. Myös maalaamiseen on käytetty akryylivärejä ja askartelulakkaa, kuten viimeksikin. Tällä kertaa minulla oli idea simppeleistä eläinaiheisista koristeista ja tällainen sekalainen kolmen kopla lopulta syntyi. Kuten kuvasta näkyy, mittasuhteet eivät alkuunkaan täsmää eläinlajien välillä, mutta päätin etten anna sen häiritä :) Norsun suoraviivainen muoto oli helppo toteuttaa noin pienenä, mutta dromedaarista tuli väkisin aika suuri. Dinosauruskoriste (johon otin mallia brachiosauruksesta) syntyi vähän vahingossa, kun kirahvin muovailu ei ottanut onnistuakseen. Nuo pienemmät värikkäät koristeet taas tein pientä joulukuustani varten. Nyt ne itse asiassa jo koristavatkin kuusen oksia, mutta en ole ollut valoisan aikaan kotosalla kuvatakseni niitä.

Näin lyhyet joulunalusterveiset tällä kertaa. Laitanpa seuraavaksi joululaulut soimaan ja alan kaulita piparitaikinaa!

10. joulukuuta 2018

Huovutettuja koristeita ja jouluisia puuhia

Tänään jouluun onkin enää pari viikkoa. Nämä joulunalusviikot ovat lempiaikani vuodesta: ollaan jo ihan lähellä joulua, mutta kuitenkin vielä on ihanaa joulunodotusta jäljellä. Olen vähän huono hetkessä elämisen taidossa, joten nyt tuntuu mukavalta, kun joulu on vielä vähän matkan päässä eikä vilahda ohi vielä hetkeen. Joskus jo jouluaattona mieleeni on hiipinyt haikeus joulun loppumisesta, kun kaikki valmistelut on tehty ja on aika juhlia. Yritän kuitenkin harjoitella hetkeen tarttumista ja joulun aika antaa siihen monia mahdollisuuksia :)




Kuvissa näkyy oma tulkintani jouluisesta minimaailmasta, joita on näkynyt paljon esimerkiksi lasisiin tölkkeihin tehtyinä. Minulla ei ollut sopivan kokoista tölkkiä, joten tein oman minimaailmani leipävuokaan. Kuusen ja peuran olen neulahuovuttanut itse. Kuusen takaa kurkistava tonttu on saatu lahjaksi. Huovuttaminen on mukavaa puuhaa, mutta harmikseni innostun siitäkin yleensä vain näin joulun alla. Taidan tehdä uuden vuoden lupauksen itselleni ja varata säännöllisesti aikaa kaikille näille kivoille käsitöille, joita olen tässä vuoden loppua kohden tehnyt.

Viikonloppuun sisältyi myös kaikenlaista kivaa jouluista puuhaa. Eilen kävimme kuuntelemassa Tampere-talolla Raskasta joulua -konsertin ja on se vaan huikeaa seurata taitavien ja lahjakkaiden ihmisten esiintymistä. Olin erityisen vaikuttunut Elize Rydin kirkkaasta äänestä ja nyt pidän entistä enemmän Julen är här -laulusta. Tänä syksynä on ollut kaikkia kivoja kulttuuririentoja, ja musiikki ja taide on ainakin minulle yksi tapa harjoitella läsnäoloa. Lauantaina kävin myös kurkkaamassa aiemmin mainitsemani Joulun taikaa -näyttelyn Postimuseossa Vapriikissa. Tykkäsin ja suosittelen käymään, jos mahdollisuus on. Näyttely ei ole kovin iso, mutta kuvat kuljettivat ainakin minut pienelle nostalgiamatkalle 90-luvulle. Vahvoina teemoina kuvituksissa kulkivat perhe, luonto ja eläimet. Lämmin ja jouluinen olo tuli kuvituksia katsellessa.

Muutamat joulupuuhat odottelevat vielä tekijäänsä. Joulukortit jäivät taas vähän viime tinkaan ja projekti on yhä kesken. Päätin kuitenkin tänä vuonna lähettää muutaman kortin, mutta isolle osalle läheisistä aion lähettää sähköisen tervehdyksen. Myös piparkakkutalo on vielä täysin mietintäasteella. Haaveissani siintää kyllä hieno talo, mutta en tiedä milloin sen ehtisin ja jaksaisin tehdä. No, katsotaan, eihän se kauhean paha tietysti ole, jos se jää tällä kertaa tekemättä, vaikka kovasti kyllä haluaisin ehtiä.

Ihanaa alkanutta viikkoa kaikille täällä poikenneille! Saataisiinpa kohta taas lunta meille Tampereellekin!

7. joulukuuta 2018

Taatelikakku

Huomasin yllättäen viime joulun aikaan pitäväni taatelikakusta. Jouluni on perinteisesti maistunut enimmäkseen suklaalta ja tilaa muille herkuille on jäänyt usein aika vähän. Viime vuonna kuitenkin valitsin jossain kohtaa kahvisyötäväksi taatelikakkua ja sehän maistui. Suunnittelinkin jo heti viime joulun jälkeen, että ensi jouluna opettelen itsekin leipomaan taatelikakkua ja sehän onkin vallan helppoa. Nappasin ohjeeksi yhden Googlen ensimmäisistä hakutuloksista: Myllyn parhaan reseptin Seijan taatelikakku. Tein kakun taas pieneen kuivakakkuvuokaani, joten puolitin annoksen ja korvasin sulatetun voin rapsiöljyllä.




Kakku on makoisan mehevää ja se säilyy jääkaapissa hyvin, kuten kuivakakuilla on tapana. Siitä on ollut kiva napata palanen kahvin kanssa ja onpa kakkua tarjottu kahvisyötäväksi muillekin. 

Tämän joulun kuivakakkuhommat on varmaan sitten tämän kakun myötä tehty. Ihan siihen jouluaaton tienoille en varmaan viitsi tehdä kakkua, kun sitä kaikkea muutakin syötävää on silloin niin paljon. Keväämmällä voisi tehdä taas lisää kokeiluja: sitruunakakku ainakin muistaakseni on tosi hyvää, mutta jotenkin sitä ei tee mieli syödä näin talviaikaan.

Ja vielä loppuun lahjaostosvinkki Tampereen suunnalle nyt viikonloppuna: Tullikamarilla järjestetään huomenna ja sunnuntaina (8.-9.12.2018) Designtori, mistä voi ostaa kotimaista designia ja käsityötä itselle tai lahjaksi. Kuten olen tainnut aiemminkin mainita, en vaihda kovin monen läheisen kanssa lahjoja, mutta jos jotain haluan ostaa ja antaa, niin mielelläni suosin kotimaista ja käsityötä.

Hauskaa ja tunnelmallista viikonloppua!

1. joulukuuta 2018

Joulukuun ensimmäinen ja joulukalentereita

Joulukuu on täällä taas! Syksy on vilahtanut vauhdilla ja viimeistään nyt on aika jouluisten askareiden. Täytyy nyt yrittää tarttua näihin joulunaluspäiviin ja järjestää aikaa kaikelle jouluiselle puuhastelulle ja tunnelmoinnille!

Tänä vuonna minulla on suklaakalenteri isäni tekemässä lokerikkojoulukalenterissa. Tämä joulukalenteri oli minulla jo ihan lapsena ja silloin luukuista paljastui kaikkia kivoja äitini valmistelemia yllätyksiä. Näin aikuisena ostin luukun täytteeksi lempikonvehtejani ja pyysin täyttämään kalenterin valmiiksi joulukuuta odottamaan. Nyt ainakin tiedän, että luvassa on pelkästään oman suuni mukaisia yllätyksiä :)


Ylellä alkoi tänään kalenteri Maukan ja Väykän ensimmäinen joulu. Koska satuin tänään olemaan hereillä niihin aikoihin, katselin ensimmäisen jakson, mutta enpä tiedä tuleeko koko kalenteria tänä vuonna katsottua. Lavasteet olivat minusta hienot, ja tykkäsin jaksossa esitetystä laulusta, mutta muuten ei niinkään iskenyt. Ehkä osittain johtuu siitäkin, että Maukka ja Väykkä eivät ole yhtään tuttuja hahmoja minulle muista yhteyksistä. Areenaan julkaistiin tänään myös Histamiinin joulukalenteri, joka on vuodelta 1980. Histamiinin muistan jostain lapsuuden hämärästä, mutta en ole varma olenko tätä joulukalenteria koskaan nähnyt (ikäni puolesta en ole ainakaan nähnyt ensiesitystä). Joka tapauksessa tämän aion ainakin vilkaista!

Lisäksi haeskelin kivoja blogijoulukalentereita ja tässä pari suosikkiani: Tavaroiden taikamaailma -blogin Pipo-otus avasi tänään blogijoulukalenterinsa ensimmäisen luukun. Tätä aion seurailla pitkin joulukuuta. Myös Kinkkuelämän Jennillä on parikin joulukalenteria, joita voi seurailla Facebookissa ja Instagramissa. Tässä linkki postaukseen, josta voit lukea lisää kalentereista :) Mielelläni seurailisin muitakin blogijoulukalentereita, joten halutessasi vinkkaile minulle kommentteihin omasi tai oma suosikkisi! :) 

Tästäpä se joulun odotus taas saa ihan uutta potkua, kun ollaan jo joulukuussa! Tunnelmallisia joulukuun ensimmäisiä päiviä kaikille!

29. marraskuuta 2018

Tilaa joulukoristeille

Viime viikonloppuna sain aikaiseksi vähän siivoilla ja järjestellä. Harmittelin aikaisemmin, että minulla ei ole oikein sopivia paikkoja joulukoristeille, mutta onhan minulla pari hyllyä ihan vain kivojen tavaroiden säilyttämistä varten. Nämä hyllyt ovat usein vähän liiankin täynnä kaikenlaisia koriste-esineitä ja jotenkin ajattelin, että on liian työlästä siirtää kaikkea sitä tavaraa piiloon. Mutta onnistuinpa kuitenkin raivaamaan toiselle hyllylle tilaa joulutavaroilleni :) Siirsin aiemmin esittelemäni pähkinänsärkijänuket hyllyn päähän ja kaivoin esille kivat pallokynttiläni ja puisen kynttilänjalan. Hyllyn alla roikkuvat jo vuosia sitten tekemäni lumihiutalekoristeet. Hiutaleet on leikattu vanhan kirjan sivuista (jokin saksankielinen tieteellinen teos) ja liimattu mustalle kartongille decoupage-tekniikalla.




Minulla on myös muutama kehys seinällä, joissa pidän kaikenlaisia kivoja koristeita fiiliksen ja sesongin mukaan. Nyt virittelin kehyksiin jouluista tunnelmaa. Näistä olikin kovasti hankalaa saada hyvää kuvaa, koska valo tulee vain yhdestä suunnasta ja kamerani linssi tuntuu vääristävän suoria reunoja, kun kuvaan näin läheltä. Mutta menköön. Valokuvaaminen on taas yksi asia, jossa haluaisin kehittyä, ja näin kai se tapahtuu kuva kerrallaan :)



Nämäkin koristeet ovat vilahdelleet blogissa jo aikaisemmin. Alimman kuvan lasitonttu on kotimainen ja sen on tehnyt Lasini, Sini Louko. Ikävä kyllä en onnistunut löytämään yrityksen nettisivuja, mutta ymmärtääkseni yritys on edelleen toiminnassa.

Näin lisääntyy joulutunnelma ja vanhat tutut (ja muutamat uudetkin) koristeet löytävät pikkuhiljaa paikkansa. Seuraavan kerran, kun palailen blogiin, onkin jo joulukuu. Hyvää marraskuun loppua!

25. marraskuuta 2018

Origamitähtiä

Joulunalusaika inspiroi minut askartelemaan kaikenlaista. Usein koko vuosi saattaa muuten mennä ihan muiden harrastusten parissa, mutta joulun alla kaivan askartelutavarat esiin ja istun iltojani näperrellen sohvan nurkassa. Origami on jälleen yksi taiteenlaji, jota haluaisin osata enemmän. Innostun siitä tasaisin väliajoin (enkä aina edes joulun alla), mutta vielä taitoni ovat aika perustasolla. Nämä tähdet olivat kuitenkin aika helppo projekti, kunhan hommasta pääsi jyvälle. 



Ohjeen näihin tähtiin katsoin YouTubesta Easy Origami -kanavalta. Linkki ohjeisiin tässä. Käytin tällä kertaa ihan oikeaa origamipaperia, mutta tähdistä tulisi varmasti kauniita myös kierrätysmateriaaleista tehtynä, vaikkapa sanomalehdestä tai vanhoista kirjansivuista. Tähdet sopisivat mielestäni hyvin kuusenkoristeiksi tai vaikka kortteihin. Katsotaan, mihin käyttöön omat tähteni vielä tässä joulun alla päätyvätkään.

Marraskuu alkaa lähestyä loppuaan. Nyt onkin ollut jo ihania pakkaspäiviä ja vaikka lunta ei olekaan, tuo kuurainen maa hiukan talven tuntua pimeään syksyyn. Ensimmäiset glögit on jo juotu, torttuja syöty ja pikkujouluissakin käyty. Kyllä vain joulun tunnelman jo tuntee!

22. marraskuuta 2018

Perinteinen pikkujoulukuusi

Pikkujouluaika on taas täällä, ja sen huomaa, jos ei muusta, niin pikkujoulukuusesta! Tämä onkin uusi perinteeni: kuten viimekin vuonna, nappasin kuusentaimen juurineen mukaani mökiltä isänpäiväviikonloppuna (maanomistajan luvalla). Tänä vuonna kuusi on pikkuisen suurempi kuin viime vuonna, mutta edelleen se mahtuu pieneen lasiseen mehupulloon. Koristelin kuusen jalkana toimivan pullon ihan vain servetillä, mutta kuuseen en ripustanut vielä lainkaan koristeita. Katsotaan, jos tänä vuonna saisin lähempänä joulua ripustettua kuuseen jotakin. Vuosi sitten taisi käydä niin, että kuuseni oli vailla koristeita vielä jouluaattonakin :)


Nämä keraamiset tontut ovat vilahdelleet kuvissa jo monta kertaa, koska ne kuuluvat lempikoristeisiini ja ovat esillä joka vuosi. Olen hankkinut nämä Suomen kädentaidot -messuilta muutama vuosi sitten, mutta ikäväkseni en muista, mikä näitä valmistaneen keramiikkataiteilijan tai yrityksen nimi oli. Ainakaan pariin-kolmeen vuoteen en ole näihin enää messuilla törmännyt.


Pienin askelin joulutunnelma lisääntyy. Minulla vähäinen ongelma tosin on se, että joulukoristeille ei ole täällä kotona kovin montaa paikkaa. Ruokapöydän päässä mahtuu pitämään pientä asetelmaa, mutta muuten sopivia tasoja ei oikein ole. Kirjahyllystä voisi varmaan siirtää joitain tavaroita piiloon ja laittaa siihen tilalle jotain jouluista. Pitää katsoa, jos vaikka viikonloppuna ehtisi.

Loppuun vielä jouluinen museovinkki, jos satut kulkemaan Tampereen suunnalla: Postimuseossa, museokeskus Vapriikissa, on meneillään Joulun taikaa -näyttely, jossa esillä on Marjaliisa Pitkärannan jouluisia kuvituksia. En ole itse vielä ehtinyt käydä, mutta aikomukseni on ehtiä tässä joulun alla. Näyttely on avoinna 13.1. asti. Mukavaa loppuviikkoa!

19. marraskuuta 2018

Pähkinänsärkijöitä ja pieniä jouluvalmisteluja

Hyvää alkanutta viikkoa! En haluaisi aloittaa tätäkin kirjoitusta päivittelemällä sitä, miten aika rientää, mutta tässä sitä taas ollaan. Taas ollaan viikko lähempänä joulua ja marraskuukin on jo voiton puolella! Kohta käsillä ovat ihanat joulukuun päivät ja toivottavasti säätkin tästä pikkuhiljaa muuttuisivat talvisempaan suuntaan.

Viime viikko vilahti silmissä ja sen teema olivat pähkinänsärkijät. Tampere-talossa esitettiin viikonloppuna Pähkinänsärkijä-balettia, ja jo aikaisin syksyllä päätin, että sinne on päästävä. Pähkinänsärkijän tarina sijoittuu jouluaattoon ja teoksessa on satumaista joulun tunnelmaa. Tykkäsin erityisesti ensimmäisestä näytöksestä: lavasteet olivat kauniit ja ihanan jouluiset ja taidokkaat tanssijat ja jouluinen tarina veivät mukanaan. Toinen näytös ei ehkä ollut aivan yhtä mukaansatempaava, vaikka se sisälsikin tuttuja musiikkeja ja taidokasta tanssitaidetta. Kaiken kaikkiaan siis kuitenkin hieno kulttuurielämys joulun odotukseen!


Kuvassa näkyvät myös hankkimani pähkinänsärkijäkoristeet. Olen tällaisista haaveillut jo jonkin aikaa ja tartuin tilaisuuteen, kun tämä joukkio tuli vastaan nettikirppiksellä. Nämä kaverit on siis tarkoitettu pelkästään koristekäyttöön, ilmeisesti aidoilla pähkinänsärkijöillä voisi ihan oikeastikin rikkoa pähkinänkuoria.


Viime viikolla tein myös ensimmäisiä jouluvalmisteluja. Heti maanantaina istutin amarylliksen sipulit ja nyt jännitän, miten niiden kasvatus onnistuu. Minulla on kaksi vähän erikoisempaa versiota amarylliksesta: raidallinen "Ambiance" ja kerrottu "Sweet Nymph", josta näkyy jo pienen pieni kukkavarren (tai lehden) alku. Ymmärtääkseni amarylliksen kukittamisen ei pitäisi olla vaikeaa, jos malttaa olla kastelematta liikaa, joten toivon parasta!

Ja toinen pikkuruinen jouluvalmisteluni oli jouluisen taustakuvan vaihtaminen puhelimeeni. Hauskasti saa jouluista tunnelmaa arkisiin päiviin näin ihan minimaalisella vaivannäöllä :) Nyt taidan jatkaa iltaani Jouluradion parissa, tänä iltana soi kanava Happy Holidays! Palataan taas!

12. marraskuuta 2018

Jouluisia mietteitä



Huhhei, miten aika rientää! Jouluun ei tosiaan ole enää pitkä aika. Marraskuun alku on mennyt ihan varkain, ja kohta ollaankin jo kuun puolivälissä.

Paljon kaikenlaista jouluista olisi vielä kiva ehtiä tässä marraskuun mittaan ja jotain pientä olen jo tehnytkin! Keittelin riisipuuroa ihan tavallisena tiistai-iltana viime viikolla. Hyvin maistui iltapalaksikin, vaikka jotenkin ajattelen, että riisipuuro on aamupala- tai lounasruokaa. Ensi kerralla täytyy kyllä tehdä isompi kattilallinen: litran puuro meni parempiin suihin silmänräpäyksessä.

Joulukoristeet ja -valot ovat myös olleet mielessä monena päivänä, mutta vielä en ole ennättänyt koristelupuuhiin. Ihanasti väki on jo laittanut valoja parvekkeille ja ikkunoihin ja niitä onkin mukava katsella ohikulkiessa. Kaipa marraskuussa on aina näin pimeää, vaikka jotenkin sen ehtii unohtaa vuoden mittaan. Nyt niille jouluvaloille tosiaan olisi tarvetta!

Tällä kertaa kuvituksena on piirtämäni jouluaiheinen kuva. Sain lainaksi piirtopöydän, ja nyt olen vähän innostunut harjoittelemaan sen käyttämistä. Tällainen piirustelu tai doodlailu on minulle tällä hetkellä rentoutumista parhaimmillaan. Viime perjantaina laitoin vielä joululevyn taustalle soimaan (Joulu tulee laulamalla, yksi kaikkien aikojen suosikeistani) ja ihana rento jouluhetkeni ei muuta kaivannut.

Uusi viikko taas aluillaan. Koetanpa täyttää sen jouluisella tunnelmalla! Mukavaa viikkoa kaikille!

28. lokakuuta 2018

Virkatut joulupallot

Päivät kuluvat ja joulu hiipii lähemmäs. Eilen laitoin ensi kertaa tänä vuonna joululaulut soimaan. En palannut vielä omien joululaulusuosikkieni pariin vaan kuuntelin Spotifyn Uudet joulubiisit -listaa. Olisi kiva löytää taas uusia joululaululemppareita. Viime vuonna suosikkien joukkoon pääsi Haloo Helsingin Joulun kanssas jaan.

Iltojeni iloksi olen myös virkkaillut joulupalloja. Jokainen näistä palloista on erilainen ja olenkin vähän hakenut ja testaillut mikä versio olisi toimivin. Näistä tuo pienin on eniten pallon muotoinen ja kaksi isompaa vähän litteämpiä. Väriversioista oma suosikkini on tuo violetin ja punaisen yhdistelmä. Täytin pallot vanulla, mutta jotkut ovat tehneet vastaavia palloja vanhojen muovisten joulupallojen tai styroxpallojen ympärille. Sillä tavalla tehden palloista saisi ainakin täsmällisemmän muotoisia :)



Käytin pallojen tekemiseen kaikenlaisia ohuita jämälankakeriä. Kutakin väriä tarvitsee aika vähän, joten suht' pienetkin kerät riittävät. Olen itse aika lailla aloittelija virkkauksessa (olen enemmän neulomisen ystävä), mutta tällaiset pienet projektit onnistuvat yleensä ihan hyvin. Tosin virkattujen silmukoiden laskeminen tuntuu olevan minulle ihan mahdotonta ja senkin takia kahden täsmälleen samanlaisen pallon tekeminen on minulle hiukan haasteellista :) Näitä kuitenkin ajattelin tehtailla vielä jokusen lisää. Näitä voisi ripustaa kuuseen tai kehykseen tai vaikka ovenkahvaan. Väriyhdistelmiä muokkaamalla näistä saisi myös hyvin eri tyylisiä: perinteiset puna-valko-vihreät näyttäisivät varmaan aika kivoilta. Jos tämänkaltaisia palloja haluaa kokeilla virkata itse, Lankavan sivuilta löytyy vähän vastaavien pallojen ohje: https://www.lankava.fi/OHJE-Virkattu-joulupallo.

Lokakuu lähenee loppuaan. Tuntuu, että syksy on mennyt hirmuista vauhtia. Marraskuussa onkin kovasti kaikenlaista puuhaa tiedossa, mutta monia ihan mukaviakin juttuja, kuten vanhat kunnon Tampereen käsityömessut. Saapa nähdä löytyisikö sieltä uusia jouluisia askarteluideoita! Mukavaa lokakuun viimeistä sunnuntaita, pysykäähän lämpiminä!

10. lokakuuta 2018

Kanelilla ja kardemummalla maustettu piimäkakku

Olen vasta viime aikoina päässyt kuivakakkujen makuun. Viime jouluna tykästyin perinteiseen taatelikakkuun ja tänä syksynä mielessäni on pyörinyt kardemumman makuinen kuivakakku. Lapsuudessani 90-luvulla kuivakakkua tehtiin usein Jarmon piimäkakku -ohjeella ja googlaamalla tuo ohje löytyikin esimerkiksi Kuivat kaakut -blogista. Puolitin ohjeen, koska oma kuivakakkuvuokani on tosi pieni ja maustoin oman kakkuni kanelilla, kardemummalla ja vaniljalla. Kakusta tuli ihanan mehevä ja pehmeä ja se maistuu hyvältä vielä monta päivää leipomisen jälkeenkin.



Kanelin ja kardemumman makuinen piimäkakku

2 dl piimää
1 dl sokeria
(vajaa) 1 dl siirappia
3 dl vehnäjauhoja
2 tl kanelia
1,5-2 tl kardemummaa
1 tl vaniljasokeria
1 tl ruokasoodaa
3/4 dl rypsiöljyä

Lämmitä uuni 175°C. Sekoita piimä, sokeri ja siirappi kulhossa. Sekoita toisessa kulhossa jauhot, mausteet ja ruokasooda. Lisää nesteseos kuivien aineiden joukkoon ja sekoita. Lisää lopuksi öljy ja sekoita. Voitele ja korppujauhota pieni kuivakakkuvuoka ja kaada taikina vuokaan. Paista kakkua uunissa 175°C lämmössä noin 30 minuuttia. Testaa kakun kypsyyttä tikulla: kun kakun keskelle työnnettyyn tikkuun ei tartu taikinaa, kakku on kypsä. Jäähdytä kakku, kumoa ja koristele tomusokerihunnulla.

Kuten sanottua, kakusta tuli mukavan mehevä, ja mausteinen maku vain vahvistui, kun kakkua säilytti muutaman päivän jääkaapissa. Ensi kerralla voisin kokeilla korvata osan vehnäjauhoista kaurajauhoilla tai mantelijauhoilla ja sokerin/siirapin määrää voisin myös vielä hiukan vähentää. Toinen hyvä mausteyhdistelmä voisi olla kardemumma ja appelsiinin- tai sitruunankuori. Ja tietysti lähempänä joulua kakkuun voisi lisätä kaikki ne perinteiset joulumausteet. Kuivakakkukokeilut saavat siis jatkua!

Mausteista ja mukavaa viikon jatkoa!

15. syyskuuta 2018

Syksyn ensimmäiset jouluiset


Helkkää pienet tiu'ut, hoi on soinut päässäni jo hyvän tovin. Joten pakko se on uskoa: syksyn puolella ollaan ja nyt jouluunkin on enää 100 päivää.

Tähän aikaan vuodesta jouluiset ajatukset ovat vielä ohikiitäviä, mutta kuten viime joulun jälkeen suunnittelin, taidan tänä vuonna aloittaa jouluiset hommat jo kunnolla syksyn aikana. Mietin jo ainakin maustekakkuja: kardemumman ja kanelin makuinen kahvikakku houkuttelisi, samoin taatelikakku. Ja tietysti syksyyni kuuluu myös porkkanakakku, joten taitaa olla edessä makoisat ajat!

Kuvan piirroksen tein tässä yhtenä iltana. Olen viimeisen vuoden aikana innostunut vähän vesiväreistä ja tekstaamisesta ja tällaiset kuvat ovat kivoja harjoitusprojekteja. Katsotaan, innostunko tekemään tämän vuoden joulukortit tähän tyyliin. Vaikka edelleen mietin, että ehkä sähköiset joulukortit voisivat olla tämän vuoden juttu.

No mutta, näillä hajanaisilla jouluajatuksilla aloitellaan joulukausi 2018. Tervetuloa mukaan!