Näytetään tekstit, joissa on tunniste Piparkakkutalo. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Piparkakkutalo. Näytä kaikki tekstit

23. joulukuuta 2020

Hyvää joulua!

Hei vain, ja hyvää jouluaaton aattoa! Niin on kulunut joulunalusaika ja joulu onkin jo ovella. Pipareita on paisteltu, mutta piparitalo vaihtui tänä vuonna kranssiin. Kivalta näyttää sekin:)


Huomenna alkaa joululoma ja lomalta toivon rentoa oloa: lukemista, päiväunia, elokuvien katselua ja ulkoilua. Tänään oli satanut vähän luntakin :)

Sähköinen joulukorttini tänä vuonna oli valokuva maalaamastani vesivärityöstä. Tämän kortin haluan ojentaa myös jokaiselle täällä piipahtaneelle. Oikein ihanaa ja omannäköistä joulua kaikille!:)

18. joulukuuta 2019

Piparkakkutalo

Joulu on jo ihan nurkan takana, kuusi yötä jouluaattoon. Valmistelut alkavat olla jo ihan hyvällä mallilla, rennolla otteella on menty tänä vuonna ja olen tehnyt vain sen, mikä on tuntunut hyvältä ja innostavalta. Piparkakkutalo oli yksi sellainen ihan mukava jouluprojekti. Viime vuonna piparitalon tekeminen jäi puolitiehen, mutta se tarkoitti sitä, että minulla oli ihan käyttämättömät kaavat tämän vuoden taloa varten. Oli mukava kun saattoi hiukan oikaista ja talon tekemiseen ei tarvinnut varata kuin kaksi iltaa: yksi osien paistamiselle ja toinen koristelulle ja kokoamiselle.




Piparkakkutaloista olen jutellut täällä blogissa jo monta kertaa, joten nyt totean vain parhaan niksini: koristeluun ja kokoamiseen kannattaa käyttää paksua pikeeriä, jonka voi halutessaan myös värjätä pastavärillä. Vuonna 2016 olen koonnut muitakin piparitalon tekemiseen liittyviä vinkkejäni ja tässäpä linkit myös vuoden 2017 piparitaloon ja viimevuotiseen halloween-taloon.

Piparkakuntuoksuisia joulunaluspäiviä kaikille!

29. lokakuuta 2018

Halloween-piparkakkutalo

Tänä vuonna en erityisemmin juhli halloweenia, mutta minusta on silti hauska tehdä loka-marraskuussa kaikenlaista halloween- ja kauhuteemaista. Saatan katsella kauhuelokuvia (ei mitään liian pelottavaa) ja viime lauantaina innostuin näpertelemään halloweenaiheisen piparitalon.

Piparitalot teen aina kaupan valmistaikinasta ja viime vuosina olen käyttänyt kokoamiseen ja koristeluun pikeeriä. Tällä kertaa värjäsin pikeeriä mustalla ja oranssilla pastavärillä. Mustaan pikeeriin lisäsin aluksi kaakaojauhetta, jotta nestemäistä väriainetta ei tarvitsisi lisätä niin paljon. Oranssiin laitoin ainoastaan väriainetta ja pikeeristä tuli hiukan liian valuvaa, joten ensi kerralla täytyy muistaa lisätä tomusokerin määrää, jos aikoo värjätä pikeeriä. Värjätty pikeeri myös tummui kuivuessaan ja aluksi harmaalta vaikuttanut pikeeri muuttui mustaksi ja oranssikin väri syveni pastellisesta kirkkaammaksi.






Ja tällainen söpö kauhumaja keittiössäni syntyi. Matalan majan vieressä on pieni hautausmaa, jolla kummittelee niin valkea aave kuin pipariukon luurankokin. Halloweenin kunniaksi majan asukas on kaivertanut suuren kurpitsan koristamaan talon edustaa, mutta jättänyt hämähäkinseitit siivoamatta, sillä nehän vain sopivat juhlan tunnelmaan.

Tämä projekti oli myös ihan hyvää harjoitusta joulua varten: jos vain suinkin ehdin, haluan rakentaa tänä vuonna jouluisenkin piparitalon. Sen tekemiseen vain tarvitsen hiukan enemmän aikaa, koska haluaisin tehdä tänä vuonna hiukan isomman talon kuin viime vuosina olen tehnyt. Saa nähdä kuinka käy :) Ja vaikka tämä halloween-talo ei näytä kovin jouluiselta, se kyllä tuoksuu siltä. Mukava on ollut nuuhkutella jouluista tuoksua jo näin aikaisin syksyllä! 

17. joulukuuta 2017

Piparkakkutalo

Tämän joulun piparkakkutalo on valmis ja se saakin sopivasti koristaa kotiamme koko joulunalusviikon ajan.








Piirsin kaavat viime torstaina, paistoin osat eilen ja tänään koristelin ja kokosin talon. Aika paljon saa kyllä aikaa kulumaan tähän puuhaan, mutta mukavaahan se on, kun tekee kiireettä. Viime vuoden talon kokoamiseen verrattuna, homma sujui hyvinkin jouhevasti. Tosin talon pienimmät osat pääsivät hiukan palamaan ja pieni ajatusvirhe sattui kuistin sivuseinien kanssa, mutta ei mitään sen pahempaa :) Pikeeri toimii minusta hurjan hyvin talon koristeluun ja kokoamiseen. Kun pikeeristä tekee riittävän paksua, koristeet säilyttävät hyvin muotonsa ja kootessa talon osat kuivuvat paikoilleen varsin nopeasti. Pikeeriä voisi myös värjätä, joten jos pelkät valkoiset koristepursotukset tuntuvat liian pliisuilta, niin väriäkin voisi lisätä.

Ehkäpä sitten ensi vuonna uskaltaudun tekemään taas hiukan haastavamman mallin. Sitten täytyykin varata kaksi pakettia piparkakkutaikinaa, yksi paketti riitti tähän mökkiin juuri ja juuri.

Hyvää alkavaa joulunalusviikkoa!

16. joulukuuta 2016

Piparkakkutalo

Piparkakut kuuluvat jouluun kuin grillimakkara juhannukseen. Tänä vuonna innostuimme rakentamaan piparkakkutalon kaupan piparitaikinasta. Edellisen talon rakentamisesta on jo useampi vuosi aikaa, eikä tämä mökki syntynyt ihan kommelluksitta. Ajattelinkin kirjoittaa tähän muistilistan itselleni, jotta muistaisin mikä meni nappiin tällä kertaa ja mitä mokia välttää ensi kerralla :)
  • Kun piirrät talon kaavoja, tee kattopaloista hiukan leveämmät kuin sivuseinistä. Mökin kokoaminen on näin ehkä hiukan helpompaa ja mökkiin tulee kivat räystäät.
  • Tee tuvan ovesta hiukan pienempi, kuin oviaukko on. Ovi paisuu uunissa, kun taas oviaukko pienenee, joten oviaukon kokoisesta ovesta tulee liian suuri mökkiä varten.
  • Talon koristelu ja kokoaminen pikeerillä on hyvä idea. Kärsivällisyyttä tarvitaan enemmän kuin sulatetun sokerin kanssa kootessa, mutta pikeeri ei ole läheskään yhtä pelottavaa kuin polttavan kuuma, tahmea sokeri.
  • Pikeeristä kannattaa tehdä melko vahvaa (eli reilusti tomusokeria!), jotta koristelut pysyvät kauniina, eivätkä leviä.
  • Suunnittele koristepursotukset vaikka paperille ennen kuin alat pursotella.
  • Sulje pursotuspussin avoin pää kuminauhalla välttääksesi pikeerin valumisen lattialle, vaatteille, pitkin pöytää ja jo koristeltujen mökinosien päälle :)
Mutta huolimatta kaikesta sähläämisestä, mökistä tuli aika söpö. Eikä se nyt onneksi ole niin justiinsa näiden joululeivonnaisten kanssa, hatarampikin mökki tuoksuu joululta. Piparinpaisto ei päättynytkään tämän joulun osalta vielä tähän, vaan jääkaapissa odottelee paistajaansa tänään aikaisemmin itse tekemäni taikina. Huomenna siis luvassa lisää leipomistouhuja.

Hauskaa viikonloppua kaikille! Se onkin viimeinen viikonloppu ennen joulua, joten nautitaan siitä! :)