Näytetään tekstit, joissa on tunniste Joulukukat. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Joulukukat. Näytä kaikki tekstit

10. lokakuuta 2020

Yllätysamaryllis ja muut viime aikojen jouluiset

Hei vaan ja hyvää lokakuuta kaikille! Syksy on jo pitkällä, vaikka ainakin täällä Pirkanmaalla lämpimiä säitä onkin riittänyt. Vielä ei onneksi ole se synkin ja pimein syksy, vaan ruskan värit ja melko pitkälle iltaan riittävä valo auttavat jaksamaan. Kesäkukatkin kukkivat minulla yhä parvekkeella, mutta mieli kyllä harhailee syksyisissä ajatuksissa: nyt tekee mieli linnoittautua sohvalle sarjojen ja kirjojen pariin, leipoa jotain syksyisen mausteista ja herkutella satokauden kasviksilla. Jännästi nämä ajatukset kulkevat samaa rataa syksystä toiseen :)

Mutta syystunnelmoinnin lisäksi jotain jouluistakin. Toinen viimevuotisista amarylliksistani järjesti minulle jouluisen yllätyksen ja alkoi puskea kukkavartta syyskuun loppupuolella. Nyt se on ehtinyt jo kukkaan asti ja voi että, miten tykkään siitä! Tämä on ensimmäinen amaryllis, jonka olen saanut kukkimaan uudelleen, vaikkakin on myönnettävä, että minun toiminnallani tuskin oli paljon tekemistä sen kanssa, että se nyt kukkii. Periaatteessahan sipulin olisi kai pitänyt kasvattaa kesällä lehdet ja kerätä niiden avulla lisää voimaa mukulaan ja kukkia uudelleen lepovaiheen jälkeen ehkä ensi kevättalvella. Mutta käy tämäkin :)

Minulla on myös toinen amarylliksen sipuli, jolta leikkasin lehdet pois ja "pakotin" levolle juuri tänään. Se on ollut minulla jo toissa joulusta saakka, mutta ei ole kukkinut uudelleen. Katsotaan, miten nyt käy. Se kasvatti ihan hyvät lehdet joskus viime kevään aikana ja sillä näkyi olevan vahvat juuretkin, kun kaivoin sen ylös maasta. Lehtiin iski kesän aikana ilmeisesti kuitenkin joku tauti, koska lehtien pinnalla oli jotain ihottuman näköistä. En ole kummoinen kasvitietäjä, joten en tiedä, mistä on kyse tai oliko siitä haittaa sipulille, mutta kokeilen näin tällä kertaa. Ja tilasinpa myös pari uutta amarylliksen sipulia tätä joulukautta varten :)

Sain myös kirjastosta kauden ensimmäisen jouluromaanin, "Hercule Poirot's Christmas" (suom. "Simeon Leen testamentti"), mutta lukemisen kanssa en ole päässyt vielä alkua pidemmälle. Minulla on ollut keväästä asti hyvä lukufiilis, mutta nyt lokakuussa on takunnut pahasti. Olen tehnyt tänä vuonna (taas) Helmet-lukuhaastetta, ja olin tuossa kesällä jo varma, että tänä vuonna saan sen tehtyä valmiiksi asti, mutta nyt alan olla hiukan epäileväinen :) Mutta ei se tietenkään haittaa, kiva kuitenkin, kun lukulistalle on haasteen avulla päätynyt taas kaikenlaisia kirjoja, joihin en ehkä muuten olisi tarttunut.

Tänään oli myös leivontapäivä. Leivoin näitä porkkanamuffineja, joiden ohjeen jaoin täällä blogissa pari vuotta sitten. Vähän piti soveltaa, kun ihan kaikkia aineita (kuten kaurajauhoa) ei ollut kaapissa, ja sokerin määrää halusin vähentää. Lisäksi paistoaika oli lähempänä 15 minuuttia kuin 20. Käynkin merkkailemassa nämä huomiot alkuperäiseen postaukseen, niin ovat siellä sitten muistissa vastaisuuden varalle. Mutta hyviä tuli tälläkin kertaa: ihanan pehmeitä ja nuo mausteet väkisinkin vievät ajatukset jouluun.

Tällainen syksyisten ja jouluisten juttujen kokoelma tällä kertaa. Joulu on ajatuksissa pieninä pilkahduksina: se hiipii mieleen amaryllistä katsellessa ja muffinin mausteita tuoksutellessa. Sieltä se tulee tänäkin vuonna :) Ihania syyspäiviä kaikille!

6. joulukuuta 2019

Joulukuun alkua

Hei, miten jouluvalmistelut sujuvat? Aika lentää kuin siivillä ja nyt on jo joulukuun kuudes päivä. Välillä oli jo ihan talvistakin, lunta ja pakkasta, mutta nyt sää on muuttunut taas syksyisempään suuntaan ja lumesta ei ole tietoakaan. Onneksi jouluun on vielä yli kaksi viikkoa, joten mitä vain voi tapahtua.

Minä virittelin itselleni taas suklaakalenterin puiseen lokerikkokalenteriini. Olin aikeissa hankkia myös jonkin nätin kuvakalenterin, mutta lopulta en onnistunut löytämään sopivaa niistä muutamasta kaupasta, joissa jaksoin poiketa. Ei se mitään, ehkä ensi vuonna.


Amaryllikseni ovat jo täydessä kukassa. Ne näyttävät ihanilta ja tuo amaryllis, joka kukkii vasta yhdellä kukkavarrella, on alkanut kasvattaa toista vartta lehtiensä suojassa. Toiveissa siis on, että saan nauttia kukkaloistosta vielä pitkään. Toinen amaryllis kasvatti heti kolme vartta, jotka kaikki sojottavat vähän kuka minnekin, mutta kauniilta ja somasti erilaiselta näyttää sekin.




Olen jatkanut myös jouluelokuvien katselemista ja nyt katseltuna on The Christmas Chronicles ja Klaus. Molemmat olivat vauhdikkaita ja etenkin ensiksi mainitussa oli aika kivasti jouluista tunnelmaa. Vielä tämän vuoden katselulistalla on Skipataan joulu (Christmas with the Kranks) ja ehkä myös The Muppet Christmas Carol. Tämän joulun lempparimusiikkia on ollut Sian joulualbumi vuodelta 2017 Everyday is Christmas ja sieltä erityisesti kappale Snowman. Toinen joululevy, jota olen kuunnellut, on Ana Gasteyerin albumi Sugar & booze, jossa on humoristinen, vintagehenkinen ja hyvin amerikkalainen tunnelma (en oikein osaa kuvailla tämän paremmin :). Ne kaikkein perinteisimmät joululaulut eivät vielä ole vetäneet puoleensa, mutta niidenkin aika tulee vielä varmasti.

Hyvää itsenäisyyspäivän iltaa sitten vielä kaikille! Palataan taas jouluisiin tunnelmiin, kunhan ehditään!

10. marraskuuta 2019

Pikkuisen joulua

Marraskuu on täällä, loskakeleineen ja vesisateineen. Perjantaina meillä satoi lunta ja hetken näytti jo talvelta. Eilen lumisade oli kuitenkin vaihtunut sumuksi, vesisateeksi ja loskaksi ja nyt loskakin on sulanut pois. Vesisade ropisee ulkona, mutta onneksi sisällä on lämmintä ja mieltä lämmittävät jouluiset puuhat.



Eilen kaivelin ensimmäiset joulukoristeet esiin: vähän valoja ja yksi pähkinänsärkijöistäni. Pikkujoulukuusi pääsi esille tänä vuonna erityisen aikaisin, koska nappasin sen mukaan mökiltä jo viikko sitten. Otin näitä pieniä kuusentaimia tänä vuonna useammankin, joten jos haluan, voin laittaa niitä esille vielä lisääkin.

Eilen katselin myös vuoden ensimmäisen jouluelokuvan: Rakkautta vain (Love Actually), joka on ollut katselulistallani jo useamman vuoden. Oikeastaan aika erikoista, että en ole tuota elokuvaa koskaan nähnyt, koska se on jo vuodelta 2003 ja tulee kaiketi telkkaristakin melkein joka vuosi. Elokuvan kanssa nautiskelin vuoden ensimmäisen glögilasillisen ja kyllähän se taas pitkän ajan jälkeen maistui. Seuraavana katselujonossa on The Christmas Chronicles.


Joulukukkaprojekti etenee myös hyvin ja omalla painollaan. Yksi sipuleista on kasvattanut jo kelpo kukkavarren ja toinen seuraa perässä omalla varrellaan. Kolmas uusista sipuleistani on kasvattanut vasta pienet lehdentyngät, joten sen kukkimista saan vielä odotella luultavasti pitkäänkin. Ihan hyvältä kuitenkin vaikuttaa ja hauskaa, että kukintaa riittänee tänä vuonna sekä joulunalusajalle että jouluksikin.

Tunnelmallista sunnuntaita!

15. lokakuuta 2019

Joulukukkaprojekti

Hei taas ja mukavaa lokakuuta! Tänä vuonna jouluiset ajatukset antavat odottaa itseään. Monesti tähän aikaan vuodesta ajatukseni askartelevat jo jonkin verran joulujuttujen parissa, mutta ei tänä vuonna. Vuosi sitten olin käynyt näihin aikoihin jo penkomassa joulukoristelaatikkoani ja leiponut piimäkakkua, mutta tänä vuonna ei vielä ole ollut intoa sellaiseen. Eikä se tietenkään haittaa, hyvin ehtii jouluisten askareiden pariin vähän myöhemminkin :)

Yksi ihana jouluvalmistelu kuitenkin on jo vähän aluillaan. Aion tänäkin vuonna kokeilla, miten amaryllisten kasvattaminen onnistuu ja uudet sipulit tulivat eilen. Sipulit oli pakattu somasti papereihin, vähän kuin joululahjoiksi. Tänä jouluna minulla (toivottavasti) kukkii kolme erilaista amaryllistä: Mystica, Flamenco Queen ja Elvas, tosin yhden näistä ajattelin antaa lahjaksi, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Viime syksynä istutin amaryllikset marraskuun puolivälissä, joten odottelen vielä hetken, ehkä kuun vaihteeseen saakka. Viime vuonna kasvu oli tosi hidasta, ja mietin, että se saattoi johtua asuntomme viileydestä, mutta ehkä myös siitä, että kastelin multaa istutuksen yhteydessä tosi nirkoisesti, vaikka ilmeisesti siihen alkuun reilumpi kastelu olisi tarpeen. Jännittävää nähdä, miten kasvatus tänä vuonna onnistuu!



Joulukukkaprojekti on siis hyvällä alulla. Ehkä tämän innoittamana saan pian kiinni muistakin joulusuunnitelmista. Hyvää viikon jatkoa!