6. tammikuuta 2018

Loppiainen ja suunnitelmia ensi jouluksi


Joulu on kääntynyt loppiaiseen. Aamulla keräilin suurimman osan joulukoristeista takaisin kaappiin odottamaan ensi vuotta. Pieni joulukuuseni voi kuitenkin yhä niin hyvin, etten millään raatsi kompostoida sitä. Työkaverilta sainkin hyvän idean, että säästän kuusen vielä ja jos se on yhä keväällä elossa, istutan sen ruukkuun ja vien ulos. Katsotaan miten käy :) Jouluisen kynttelikön vaihdoin lumipallovalosarjaan, joka ei ollut minulla esillä joulukaudella. Se sopii minusta ihan mukavasti talveen, eikä lähetä kovin voimakkaita jouluviboja :)

Pian joulu siirtyy mielessä taka-alalle. Kirjoittelin taas välipäivien aikaan listaa asioista, joita haluaisin tehdä ensi jouluna, joten tässäpä tulee joulusuunnitelmia joululle 2018:
  • Teen taatelikakkua. Huomasin tänä jouluna yllättäen tykkääväni taatelikakusta, vaikka olin luullut, että se on ihan tylsä jouluherkku. Ihanaa saada uusia makuja jouluun :)
  • Aloitan joulupuuhat aikaisemmin. Lokakuussa minusta tuntui siltä, että on liian aikaista tehdä joulujuttuja. Suunnittelin silloin jo kaikenlaista, mutta toteutuksia lykkäsin marras-joulukuulle. Jos tuntuu siltä, aloitan jouluttelun entistä aikaisemmin ensi jouluna.
  • Harkitsen sähköisten joulukorttien lähettämistä niille, joille sellainen on mahdollista lähettää.
  • Askartelen origamikuusia.
  • Askartelen pillihimmelin. Tänä jouluna jo harjoittelin pillihimmelin tekemistä, mutta en saanut aikaan sellaista himmeliä, että olisin halunnut laittaa sen esille. Ensi jouluna paremmalla onnella.
  • Järjestän itselleni joulutunnelmahetkiä. Sellaisia vaikka lyhyitäkin pysähtyneitä hetkiä, joissa voin koittaa aistia jouluista tunnelmaa, tuoksuja ja ääniä. (Niin jo kyllä näen, miten tämä jää toiveeksi kaiken puuhailun ja hössötyksen alle, mutta saahan sitä haaveilla:)
  • Katson enemmän jouluelokuvia. Kuluneena jouluna katsoin neljä jouluista elokuvaa: Napapiirin pikajuna, Yksin kotona 2, Arthur Christmas ja Onnelin ja Annelin talvi. Tätäkin määrää oikeastaan pidän saavutuksena, mutta ensi vuonna voisi tsempata ja katsoa vaikka viisi jouluelokuvaa. Mukanani oli kyllä tämän suhteen vähän huonoa tuuriakin, koska Netflix poisti juuri joulun alla kaksi jouluelokuvaa, jotka olin aikonut katsoa. No mutta, parempi onni ensi kerralla :)
Näihin jouluisiin ajatuksiin päätän blogini tämän joulukauden. Hyvää alkanutta vuotta kaikille täällä piipahtaneille ja palataan taas kun jouluiset ajatukset seuraavan kerran risteilevät mielessä :)

27. joulukuuta 2017

Jouluni

Joulun pyhät kuluivat talvisissa tunnelmissa mökillä perheen kesken. Ihanaa, kun oli valkoinen joulu. Jouluun kuului hyvää ruokaa, munatotia, paljon joulumusiikkia, palapelin rakentamista, ristikon ratkomista, ulkoilua ja rauhallista yhdessäoloa. Mukavia päiviä siis, mutta jotenkin se joulun tunnelma jäi ehkä tänä vuonna saavuttamatta. En silti sure sitä, vielä tulee uusia jouluja ja uusia mahdollisuuksia tuntea joulun taikaa.


Luumutortuilla herkuteltiin useaankin otteeseen ja ne tehtiin tänä vuonna tällaisiksi pieniksi ympyröiksi. Nämä olivatkin hyviä ja sopivan kokoisia nautittavaksi kaiken muun jouluruoan keskellä.


Munatotia juotiin aatonaaton iltana ja kylläpä maistui. Tätä täytyy kyllä tehdä taas ensi vuonna :)


Jouluaatto ja -päivä olivat ihanan aurinkoisia. Oli hienoa ulkoilla valoisan aikaan pitkästä aikaa, arkena kun ei juuri ehdi ulos ennen kuin aurinko on laskenut. Ihanaa, että päivä on alkanut jo pikkuhiljaa pidentyä.

Minun jouluni ei ole vielä ohi :) Aion sytyttää kynttelikön ja nuuskutella piparitaloa vielä niin pitkään kuin hyvältä tuntuu. Lomailen nämä välipäivät, nautiskelen kiireettömästä olosta ja mutustelen joululta jääneitä herkkuja. Käännän katseeni kohti uutta vuotta vähän myöhemmin. Iloisia vuoden viimeisiä päiviä itse kullekin!

24. joulukuuta 2017

Hyvää joulua!

Joulu on täällä! Sitä valmisteltiin ja odotettiin koko syksy ja nyt on viimein aika rauhoittua ja nauttia. Tunnelmallista ja ihanaa joulunaikaa kaikille!


21. joulukuuta 2017

Viime päivien jouluiset ja helpot suklaatryffelit

Joulu on jo melkein täällä! Viime päiviin onkin mahtunut yhtä ja toista jouluista puuhaa. Viime perjantaina kävin kiertelemässä Tampereen joulutorilla ja olipa mukavan tunnelmallista, kun oli luntakin maassa.


Minulla oli myös arpaonnea, kun voitin Kinkkuelämää -blogin arvonnassa piparikorvikset. Posti kulki nopeasti ja korut saapuivat eilen. Hirmu suloiset! :) Toiset pääsevät omiin korviin jouluna ja toisille on jo lahjansaaja suunniteltuna! Kiitokset vielä Jennille :)


Tänä vuonna tein suurimman osan lahjoista itse. Aion lahjoittaa enimmäkseen herkkulahjoja. Pidimme siskon kanssa herkkulahjapajaa viime viikonloppuna ja aika monenlaisia nameja tulikin tehtyä: wiener nougatia, rocky roadeja, juustokeksejä ja paahdettuja manteleita ja pähkinöitä. Wiener nougatin ohjeen otimme Emerald City -blogista, mutta sen sijaan, että olisimme sekoittaneet mantelilastut suklaaseokseen, ladoimme suklaaseoksen ja mantelilastut vuokaan kerroksittain. Tämä oli tosi helppo ja nopea herkku ja maistui ainakin minusta erehdyttävästi esikuvaltaan. Hyvin ehtii vielä pukinkonttiinkin, jos on tarvetta viime hetken herkkulahjoille :)


Juustokekseille minulla ei oikein ole ohjetta, koska tämä oli aika pitkälti sovellettu herkku, eli suolainen murotaikina, johon oli lisätty voimakasta cheddarjuustoa ja kuivattua timjamia. Kuviot otettiin taikinasta piparimuoteilla.


Tällä viikolla tein vielä näkkileipää ja suklaatryffeleitä. Näkkileivän ohje on Isoäidin reseptillä -blogista, mutta itse tein puolikkaan annoksen ja vähensin suolan määrää 0,5 teelusikalliseen.


Suklaatryffeleiden ohje on Joy of Baking -sivustolta. Kirjaan ohjeen ja omat sovellukseni myös tähän alle.


Suklaatryffelit (n. 25 kpl, riippuen koosta)
120 g maitosuklaata
120 g tummaa suklaata
120 g kuohukermaa
13 g voita (n. ruokalusikallinen)
(0,5 tl hienoa appelsiininkuoriraastetta ja tilkka vastapuristettua appelsiinimehua)
kaakaojauhetta

Rouhi maitosuklaa ja tumma suklaa pieneksi ja laita lämmönkestävään kulhoon. Lisää joukkoon voi pieninä nokareina. Lämmitä kerma kattilassa juuri ja juuri kiehuvaksi. Kaada kerma suklaarouheen päälle ja odota pari minuuttia, että suklaa sulaa. Sekoita esim. taikinakaapimella niin pitkään, että massa on tasaista. Lisää halutessasi joukkoon appelsiininkuoriraaste ja -mehu. Laita tryffelimassa ilmatiiviiseen rasiaan ja jäähdytä jääkaapissa useampi tunti tai yön yli. Tee jähmettyneestä massasta haluamasi kokoisia palleroita ja pyöritä ne kaakaojauhossa. Asettele esim. pieniin muffinivuokiin ja säilytä jääkaapissa ilmatiiviisti.

Massaa kannattaa käsitellä sormissa mahdollisimman vähän, koska se alkaa sulaa nopeasti ja sotkee paikkoja. Minusta tryffelit ovat kauniita, vaikka ne eivät olekaan täsmällisen pyöreitä :) Massan voi myös jakaa osiin ja maustaa eri tavoin. Monet alkoholit tai aromit sopivat hyvin. Itse laitoin osaan massasta appelsiininkuorta ja mehua ja näin tryffeleihin tuli tosi kiva ja hienostunut appelsiinin vivahde. Aluksi kun sekoitin appelsiinin massaan, maku tuntui tosi laimealta, mutta yön yli jääkaapissa oltuaan maku voimistui. Tämäkin on hyvä ja helppo viime hetken joululahja- tai jälkkäri-idea:) Näitä ei tarvitse tehdä edes suurta satsia, sillä niin makoisia ovat, ettei montaa pysty kerralla herkuttelemaan.

Se olisi sitten kolme yötä jouluun. Jouluvalmisteluni alkavat kai olla jo hyvällä mallilla, ellen ole sitten unohtanut jotain. Aaton ateriaa valmistellaan aatonaattona perheen kanssa ja laatikkojakin varten olen jo keitellyt porkkanat ja lantut. Joulusiivouksen aion kuitata viikkosiivouksella, emme vietä joulua kotona, mutta välipäivien lomat aion pitkälti olla ihan kotosalla ja keräillä voimia kevättä varten.

Mukavia joulunaluspäiviä kaikille!

17. joulukuuta 2017

Piparkakkutalo

Tämän joulun piparkakkutalo on valmis ja se saakin sopivasti koristaa kotiamme koko joulunalusviikon ajan.








Piirsin kaavat viime torstaina, paistoin osat eilen ja tänään koristelin ja kokosin talon. Aika paljon saa kyllä aikaa kulumaan tähän puuhaan, mutta mukavaahan se on, kun tekee kiireettä. Viime vuoden talon kokoamiseen verrattuna, homma sujui hyvinkin jouhevasti. Tosin talon pienimmät osat pääsivät hiukan palamaan ja pieni ajatusvirhe sattui kuistin sivuseinien kanssa, mutta ei mitään sen pahempaa :) Pikeeri toimii minusta hurjan hyvin talon koristeluun ja kokoamiseen. Kun pikeeristä tekee riittävän paksua, koristeet säilyttävät hyvin muotonsa ja kootessa talon osat kuivuvat paikoilleen varsin nopeasti. Pikeeriä voisi myös värjätä, joten jos pelkät valkoiset koristepursotukset tuntuvat liian pliisuilta, niin väriäkin voisi lisätä.

Ehkäpä sitten ensi vuonna uskaltaudun tekemään taas hiukan haastavamman mallin. Sitten täytyykin varata kaksi pakettia piparkakkutaikinaa, yksi paketti riitti tähän mökkiin juuri ja juuri.

Hyvää alkavaa joulunalusviikkoa!

15. joulukuuta 2017

Jouluista luettavaa

Jouluisia kirjoja ja lehtiä on kiva lueskella näin joulun alla. Jouluna kaivan usein esiin vanhoja jouluisia lastenkirjoja ja luen, vaikka muistankin tarinat ulkoa :) Olen kartuttanut jouluista lukemistoani myös kirpputoreilta ja koitan usein tähyillä jouluisia Aku Ankkoja ja vaikkapa leivontakirjoja.

Kotilieden paras joulu (2013) on yksi onnistuneista kirppislöydöistäni. Kirjassa on jouluisia leivonta-, ruoka- ja herkkuohjeita ja vinkkejä joulukoristeluun, -askarteluun ja -lahjoihin. Joululehtiä olen myös haalinut jonkin verran kirppareilta, mutta jotta kokoelmani ei kasvaisi valtavaksi, pyrin säilyttämään ainoastaan ne, joissa on jotain todella erityistä.


Aku Ankkoja en oikein pitkin vuotta jaksa enää nykyään lukea, mutta jouluiset ankkatarinat viihdyttävät minua edelleen. Loma-albumin olen löytänyt kirpparilta, mutta tuo Lahjajahti taitaa olla lahjaksi saatu.


Yksi vanhoista lastenkirjasuosikeistani on Gunilla Hanssonin Sallan ja Samulin joulutouhut vuodelta 1989. Kirjassa kerrotaan sisarusten, Sallan ja Samulin, perheen jouluvalmisteluista jouluaaton aattona. Tarina on aika hassu ja sen viehätys varmasti perustuu nostalgiaan: tätä on luettu lapsuuteni jouluina 90-luvulla ja kuvia katseltu niin paljon, että ne edelleen muistaa ulkoa.


Luin muutama päivä sitten loppuun myös jouluisen romaanin, David Baldaccin Jouluksi kotiin vuodelta 2007. Oli helppolukuinen hyvän mielen romaani ja ilmeisesti aika lailla erilainen kuin muu Baldaccin tuotanto. Sopii siis hyvin näin joulun alla luettavaksi tai sitten tarinan (ja suklaarasian) kanssa voisi käpertyä sohvan nurkkaan joulun välipäivinä. Luulen tosin, että itselleni riitti yksi lukukerta :)

Seuraavaksi voisinkin ottaa luettavakseni muutaman jouluisen Ankkalinna-tarinan. Leppoisaa perjantaita!

13. joulukuuta 2017

Joulutunnelmia Lontoosta

Joulukuu jo pitkällä! Ja saatiin ihanasti luntakin ainakin meille Tampereelle. Tänään innostuin levittelemään vähän lisää joulukoristeita tänne kotiinkin. Kynttelikkö minulla oli jo pöydällä, mutta nyt ripottelin hiukan liinoja ja muita jouluisia koriste-esineitä sinne tänne. Vähän on joulutunnelma ollut hakusessa, mutta ehkäpä se tästä löytyy joululauluja kuunnellen ja koristeita katsellen :)

Käytiin viime viikolla Lontoossa ja sielläkin oli kovasti joulua joka puolella. Poikettiin Hyde Parkissa Winter Wonderland -puistossa, joka oli eräänlainen tivolin ja joulumarkkinoiden sekoitus. Ei ihan sellaista hillityn harrasta joulutunnelmaa mihin olen tottunut, vaan enemmän iloista, kovaäänistä ja räikeää :) Olimme paikalla kuitenkin sellaiseen aikaan, että väkeä oli vain vähän ja pääsimme kiertelemään hyvinkin rauhassa.







Käytiin kurkkaamassa myös Harrodsin jouluosastoa. Oli hulinaa ja hyllyjen täydeltä kimaltavia koristeita.


Lisäksi käytiin tuijottelemassa Selfridges-tavaratalon jouluikkunoita ja kierrettiinpä sielläkin jouluosaston ympäri. Vilinää riitti ja shoppailijoita ilahduttamassa oli vieläpä drag-artisteista koostuva yhtye, joka esitti joulubiisipotpurin.



Kiva matka oli kaikkiaan ja hauskaa, että mukaan mahtui jouluistakin tunnelmaa :)

Mukavaa viikkoa kaikille! Enää 11 yötä jouluun :)