15. syyskuuta 2017

Lähtölaskenta jouluun

Niin se vaan vuosi on taas kääntynyt syksyyn ja jouluun on enää 100 päivää. Jouluiset ajatukset alkavat pikkuhiljaa risteillä mielessä ja näin syksyn pimenevinä iltoina onkin ihan mukava jo vähän suunnitella tulevan joulukauden juttuja. 

Löysin luonnoksista tekstin, jota olin kirjoittanut viime joulun välipäivinä. Olin kirjoittanut muistiin juttuja, joita en tehnyt joulun alla ja joita olin jäänyt kaipaamaan. Teksti jäi silloin julkaisematta, mutta nythän siihen on hyvä palata. Tässäpä siis idealistaa joulukaudelle 2017:

  • Kaivan hyvissä ajoin marraskuussa pienen kuusentaimen juurineen perheeni mökiltä (maanomistajan luvalla) ja laitan veteen lasipurkkiin.
  • Katson enemmän jouluelokuvia. Viime jouluna katsoin vain The Grinch -elokuvan ja ensimmäisen Yksin kotona -elokuvan. The Polar Express minulla on ollut listalla jo monta vuotta ja joulua, mutta se on edelleen katsomatta. Jospa tänä vuonna!
  • Teen munatotia.
  • Teen Spotify-listan omista joululaulusuosikeistani. Kuuntelin viime jouluna aika paljon joulumusiikkia radiosta ja Spotifyn valmiilta joululaululistoilta, mutta joitain suosikkejani olisin voinut kuunnella enemmän.
  • Laitan jouluisen taustakuvan puhelimeeni jo hyvissä ajoin marraskuussa tai viimeistään ensimmäisenä adventtina.
  • Käyn jouluostoksilla. Viime jouluna en tainnut juurikaan kierrellä kauppoja joulun alla. Vaihdan nykyään lahjoja vain muutaman läheisen kanssa, joten isoja jouluostoksia ei nykyään tarvitse (onneksi) tehdä. Kaupoissa on kuitenkin joulun alla aika kiva tunnelma, kun joululaulut soivat ja ihmisiä on paljon.
Kiva, että olin laittanut muistiin juttuja tuoreeltaan viime joulun jälkeen. En varmaan ainakaan kaikkia näitä olisi muuten enää muistanut. Jospa näistä ainakin osan toteuttaisin jo tulevana jouluna.

Tästä se taas lähtee, matka kohti joulua. Joka vuosi se on tuttu ja uusi samalla kertaa ja aina yhtä tärkeä ja rakas. Ja ennen joulua saamme nauttia myös ihanasta syksyn tunnelmasta ja väriloistosta. Toivottavasti edessä on aurinkoinen ja lämmin syksy ennen talven pimeyttä ja pakkasia.

Niin, ja kuvassa talvista tunnelmaa viime loppiaiselta :)

27. joulukuuta 2016

Joulunpyhät ja lämmittävä omenasiiderijuoma

Niin vain vierähtivät joulunpyhät. Ne menevät aina niin nopeasti ja jättävät jälkeensä ilon ja tyytyväisyyden sekaista haikeutta. Haikeus, sekin kuuluu jouluun :)

Joulunpyhiini kuului leppoisaa oloa, hyvää ruokaa, neulomista sohvan nurkassa, kynttilän liekin lepatusta ja hiukan myös ulkoilua auringonpaisteessa. Sää ei joulun aikaan näyttänyt talvisinta puoltaan ja aattona taitoimmekin matkaamme joulukylään sateen ropistessa auton tuulilasiin. Tapaninpäivänä aurinko kuitenkin suostui näyttäytymään ja pääsimme ulkoilemaan kauniissa, vaikkakaan ei kovin talvisessa säässä. 

Kuvassa Antellin herkullinen joulutorttu ja lämmin siiderijuoma, joita nautiskeltiin aatonaaton iltana. Juoma on minusta talvinen, ei pelkästään jouluinen, ja se sopisikin juotavaksi vaikka pakkassäässä ulkoilemisen jälkeen. Eli niitä pakkassäitä odotellessa:)

Lämmin siiderijuoma (kahdelle tai kolmelle)

  • 1 pullo kuivaa omenasiideriä
  • 1 dl omenamehua
  • 3 rkl tummaa sokeria
  • 2-3 kanelitankoa

Sekoita juoman aineet kattilassa ja kuumenna höyryävän kuumaksi, mutta älä keitä. Poista kanelitangot ja tarjoile halutessasi rusinoiden ja manteleiden kanssa. Minulla sattui olemaan kaapissa vain mantelirouhetta kokonaisten manteleiden tai lastujen sijaan, joten sillä mentiin :)

Mukavia vuoden viimeisiä päiviä!

24. joulukuuta 2016

Jouluaatto

Se on sitten jouluaatto. Valmistelut on tehty ja odotus on viimein ohi. On aika nauttia joulusta, kukin omalla tyylillään. Me pakkaamme kohta auton ja suuntaamme joulukylään. Odotan joulunpyhiltä rauhoittumista, hyvää seuraa ja ruokaa. Ehkä ehdin istahtaa lukemaan kirjaa tai katsomaan elokuvaa. Toivottavasti sää sallisi ulkoilunkin.

Toivon pikku keramiikkatonttujeni kanssa mukavaa ja omannäköistä joulua jokaiselle! :)

21. joulukuuta 2016

Joulukortit


Tänä vuonna tein joulukortit eri tavalla kuin koskaan ennen. Yleensä askartelen kortit perinteiseen tapaan ja esimerkiksi viime vuonna näpersin kortteihin hamahelmi-lumihiutaleita. Tänä vuonna olen kuitenkin ollut innostunut vektorigrafiikasta ja päätin soveltaa tätä innostusta myös joulukortteihini.

Suunnittelin kuvissa näkyvän tonttukuvan Inkscape-vektorigrafiikkaohjelmalla ja tilasin printit valokuvatulostusliikkeestä. Olen lopputulokseen tyytyväinen: paperi oli laadukasta, tulostusjälki terävää ja värit näyttivät kirkkailta ja kauniilta. Tähän tapaan tehty kortti olisi helppo myös lähettää digitaalisesti, jos haluaisi luopua paperisten korttien lähettämisestä.

Enää kolme yötä jouluun. Muutama jouluinen askare odottaa vielä tekijäänsä: aion vielä leipoa ja laittaa vähän ruokaa. Olemme kuitenkin menossa aattona valmiiden herkkupöytien ääreen, joten laatikoiden tai muiden aattoillan herkkujen valmistelusta minun ei tarvitse tänä vuonna juurikaan huolehtia (vaikka mielelläni olisin kyllä aaton ruokien valmisteluun osallistunut enemmänkin). 

Leppoisia joulunaluspäiviä!

20. joulukuuta 2016

Joulukukkia

Jouluiset kukat ovat ihania tunnelmanluojia. Lempijoulukukkani on perinteinen punainen joulutähti, mutta en päätynyt hankkimaan sellaista tänä vuonna. Kaiken kaikkiaan joulukukkien hankinta jäi minulla tänä vuonna kovin myöhäiseksi, joten päätin etten osta lainkaan ruukkukasvia vaan jouluisen leikkokukkakimpun. Ostamassani kimpussa ei ole perinteisiä joulukukkia, mutta ruusujen ja neilikoiden punainen väri ja kimppuun sidotut kanelitangot luovat sopivan jouluista tunnelmaa. Nuo marjat ovat minusta myös kivoja, mutta harmikseni en tajunnut kysyä kukkakaupassa, mitä ne ovat :) Mutta oli miten oli, kimppu piristää joulunalusviikkoani ja virittelee minut omalta osaltaan jouluiseen tunnelmaan.

Enää neljä yötä jouluun, maltetaan vielä hetki!:)

19. joulukuuta 2016

Peanut brittle

Viikonloppuna oli kaikenlaista jouluista ohjelmaa: vuoden toiseksi viimeiset pikkujoulut, piparin leipomista ja joululahjakarkkien tekemistä siskon kanssa. Teimme rocky roadia suunnilleen samoilla täytteillä kuin aikaisemmassa postauksessa, mutta piparin, karpalon ja valkosuklaan lisäksi heitimme joukkoon minivaahtokarkkeja. Lisäksi kokeilimme kuvassa näkyvää peanut brittle -karkkia. 

Peanut brittle on kovaa sokerikarkkia, jonka seassa on maapähkinöitä. Samanlaista karkkia voi tehdä myös muista pähkinöistä tai siemenistä. Teimme karkin suoraan Joy of Baking sivustolla olevan ohjeen mukaan (ja käytimme glukoosisiirappia siinä missä ohjeessa sanottiin light corn syrup: en ole varma ovatko ne tarkalleen ottaen sama asia). Karkin tekeminen ei ollut ollenkaan vaikeaa, kunhan mittasi aineet tarkasti, eikä turhaan hötkyillyt kuuman sokerimassan kanssa. Loppuvaiheessa lisätty ruokasooda sai sokeriseoksen kuohahtamaan ja karkkiin muodostui pieniä kuplia, jotka tekivät karkin rakenteen entistä hauraammaksi.

Karkista tuli rapsakkaa ja pähkinät saivat sokeriseoksessa kiehuttuaan ihanan paahteisen maun. Mikään terveysherkku peanut brittle ei tosiaan ole, mutta onneksi se on myös niin makeaa, ettei sitä tee mieli syödä isoja määriä kerrallaan :)

Piparkakkuja leivoin myös ihan mukavan kasan. Ensin käytin pieniä muotteja ja lopuksi isoa possumuottiani, kun taikinan aina uudelleen kauliminen alkoi uuvuttaa. Makoisia pipareita tuli. Meillä tykätään syödä piparit enimmäkseen ilman kuorrutusta tai koristeita, mutta voi olla, että vielä innostun muutaman possun kuitenkin koristelemaan.

Hyvää alkanutta joulunalusviikkoa! Joulu on jo ihan kulman takana :)

16. joulukuuta 2016

Piparkakkutalo

Piparkakut kuuluvat jouluun kuin grillimakkara juhannukseen. Tänä vuonna innostuimme rakentamaan piparkakkutalon kaupan piparitaikinasta. Edellisen talon rakentamisesta on jo useampi vuosi aikaa, eikä tämä mökki syntynyt ihan kommelluksitta. Ajattelinkin kirjoittaa tähän muistilistan itselleni, jotta muistaisin mikä meni nappiin tällä kertaa ja mitä mokia välttää ensi kerralla :)
  • Kun piirrät talon kaavoja, tee kattopaloista hiukan leveämmät kuin sivuseinistä. Mökin kokoaminen on näin ehkä hiukan helpompaa ja mökkiin tulee kivat räystäät.
  • Tee tuvan ovesta hiukan pienempi, kuin oviaukko on. Ovi paisuu uunissa, kun taas oviaukko pienenee, joten oviaukon kokoisesta ovesta tulee liian suuri mökkiä varten.
  • Talon koristelu ja kokoaminen pikeerillä on hyvä idea. Kärsivällisyyttä tarvitaan enemmän kuin sulatetun sokerin kanssa kootessa, mutta pikeeri ei ole läheskään yhtä pelottavaa kuin polttavan kuuma, tahmea sokeri.
  • Pikeeristä kannattaa tehdä melko vahvaa (eli reilusti tomusokeria!), jotta koristelut pysyvät kauniina, eivätkä leviä.
  • Suunnittele koristepursotukset vaikka paperille ennen kuin alat pursotella.
  • Sulje pursotuspussin avoin pää kuminauhalla välttääksesi pikeerin valumisen lattialle, vaatteille, pitkin pöytää ja jo koristeltujen mökinosien päälle :)
Mutta huolimatta kaikesta sähläämisestä, mökistä tuli aika söpö. Eikä se nyt onneksi ole niin justiinsa näiden joululeivonnaisten kanssa, hatarampikin mökki tuoksuu joululta. Piparinpaisto ei päättynytkään tämän joulun osalta vielä tähän, vaan jääkaapissa odottelee paistajaansa tänään aikaisemmin itse tekemäni taikina. Huomenna siis luvassa lisää leipomistouhuja.

Hauskaa viikonloppua kaikille! Se onkin viimeinen viikonloppu ennen joulua, joten nautitaan siitä! :)