29. marraskuuta 2017

Pikkujoulukuusi

Se alkaakin olla marraskuun loppu ja pikkujouluaika. Varsin sopiva aika siis pikkujoulukuuselle. Pikkujoulukuuseni onkin tosiaan pieni, se mahtuu hillopurkkiin. Kaivoin kuusen kesämökkimme pihasta jo tuossa isänpäivän aikoihin ja se on pysynyt purkissaan varsin moitteettomana siitä lähtien. Ei varista neulasia, eikä mitään. Ilman koristeita vaikutelma on mielestäni hauskan vaatimaton ja vähäeleinen. Ehkä joulukuun alettua voisin ripustaa kuuseeni muutaman koristeen. Tosin en ole varma onko minulla mitään riittävän pientä tähän kuuseen ripustettavaksi :)


Kuvassa kuusen ympärillä on paperimassasta tehtyjä joulukoristeita. Askartelin niitä samalla kun tein halloween-naamiotani. Koristeisiin voisi kiinnittää vielä ripustusnarut, niin ne voisi laittaa jonnekin roikkumaan.

Joulukuu tosiaan kolkuttelee jo ovella. Edessä ovat ihanat joulunalusviikot. Joulunalusviikkoihin sisältyy paljon hauskoja jouluisia juttuja: kaikenlaista pientä askaretta ja valmistelua, jouluisia tapahtumia ja tuokioita. Onpa hauskaa, että on taas tämä aika vuodesta!

19. marraskuuta 2017

Tähtikoristeet

Puuhelmistä tehtyjä tähtikoristeita on näkynyt viime aikoina vähän siellä täällä ja päätin itsekin kokeilla sellaisten askartelemista, kun sopivia helmiäkin löytyi kaappien kätköistä. Näihin tähtiin käytin pyöreitä ja pitkulaisia puuhelmiä sekä pieniä muovihelmiä. Tähtien kokoamiseen käytin ohutta rautalankaa. Tähtiä voi helposti tehdä myös pelkistä yhdenkokoisista pyöreistä helmistä, mutta pienet helmet auttavat piilottamaan suurempien helmien välissä kulkevaa rautalankaa.


Tällaisia pieniä koristeita on mukava näprätä ja valmistakin tulee melko nopeasti, kunhan saa kiinni ideasta. Vastaavanlaisia voisi tehdä vaikka koristeeksi lahjapaketin päälle ja oikeastaanhan tällainen koriste on pikkuinen lahja jo itsessäänkin. 

Tänä viikonloppuna oli taas Suomen kädentaidot -messut ja tapani mukaan olin siellä ihmettelemässä. Pieniä ostoksiakin tein, mm. ohuita pillejä pillihimmeleitä varten. Tänään tein jo yhden harjoituskappaleen, mutta näköjään himmelin teko ei olekaan ihan helppoa! Katsotaan, karttuvatko taitoni niin paljon, että tohdin jossain kohtaa esitellä oman versioni pillihimmelistä täälläkin :)

13. marraskuuta 2017

Viime aikojen jouluiset

Joulun odotus onkin täällä jo aika mukavasti käynnissä. Olen ehtinyt tunnelmoida joulua elokuvien ja kirjojen parissa ja piipahdinpa Stockmannin jouluosastollakin kaiken kimalluksen keskellä. Mitään varsinaisia jouluvalmisteluja en oikeastaan ole vielä tehnyt, mutta eiköhän niitäkin ehdi :) Mutta tässäpä seuraavaksi viime aikojen jouluisia:

Lainasin kirjastosta pari joulukirjaa: Ilona Pietiläisen Kaunein Joulu ja saman tekijän Satumainen joulu. Kivoja teoksia molemmat, hienoja tunnelmakuvia ja ideoita etenkin koristeluun. Pietiläisellä näkyy olevan vielä muitakin joulukirjoja, pitääpä tutustua, jos sattuu kohdalle.



Kaikkien aikojen joulu -lehtikin ilmestyi hiljakkoin (tai taitaa siitä olla jo useampi viikko aikaa). Se tulikin minulle kotiin kannettuna, kun en muistanut peruuttaa kestotilaustani :) Parasta antia lehdessä  mielestäni oli tänä vuonna artikkeli Erilaiset juhlijat, jossa kolme henkilöä kertoi omista joulunviettotavoistaan. Odotan ehkä enemmän Jouluherkut-lehteä, sillä siitä olen usein saanut enemmän inspiraatiota kuin tästä varsinaisesta lehdestä.



Niin ja tosiaan kauden ensimmäiset joulutortut syötiin tuossa viikonloppuna. Olin viime vuonna ostanut puolukkakirsikkamarmeladia kokeiltavaksi, mutta en sitä sitten tullut käyttäneeksi. Ihan hyvää oli, mutta enimmäkseen kyllä mielestäni puolukan makuista, eikä niinkään kirsikan. Tortun kanssa oli vaaleaa glögiä, vaikka yleensä kyllä suosin punaista :)



Ja yhteen itselleni ihan uuteen joululevyyn olen myös tutustunut tänä syksynä: Simon Panrucker: Happy Christmas, You Guys! Löytyy Spotifysta. Levy on julkaistu jo vuonna 2008, mutta en ole tosiaan aiemmin törmännyt siihen. Levy on lyhyt, mutta siinä on minusta aika kivoja tunnelmia: jouluhassuttelua ja -iloa, ironiaa ja toisaalta vähän haikeutta ja joulun pysähtynyttä tunnelmaakin.

Sellainen sekalainen jouluaiheiden kokoelma tällä kertaa :) Seuraavaksi voisin tarttua ihan oikein jouluvalmisteluihinkin, esimerkiksi joulukorttien suunnitteluun. Tälle vuodelle minulla ei oikein vielä ole kortti-ideaakaan. Pitäisi varmaan pöyhäistä askartelulaatikkoa ja katsoa mitä siellä olevista materiaaleista saisi tehtyä. Onneksi aikaa vielä on: kotimaan korttien viimeinen lähetyspäivä näyttää olevan 12.12.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille täällä piipahtaville!

3. marraskuuta 2017

Joulukoristeita inspiraatiokuvissa

Sinistä jouluksi -blogissa oli lokakuussa kivoja jouluisia inspiraatiokuvia, joissa oli leikitelty erilaisten koristeyhdistelmien kanssa. Halusin kokeilla itsekin jotain samantapaista, joten kaivoin joulukoristelaatikot esille ja ryhdyin kuvaamaan.


Aloitin murretun punaisen ja kullan yhdistelmällä. Perinteiset joulun värit toimivat ainakin minulle aina. Tässä mattapintaisen puukoristeen ja kiiltävän koristenauhan yhdistelmä on mielestäni myös kaunis.


Seuraavaksi lisäsin kuvaan vähän ruskeaa: maalattuja piparkakku-massakoristeita. Ihan kiva yhdistelmä, tosin en ole varma sopivatko nuo pastellinsävyiset puuhelmet ja oranssiin taittava ripustusnaru kokonaisuuteen :)


Ehkä sittenkin parempi yhdistelmä tulee, kun kokonaisuuteen lisää kristallia ja valkoista. Tämä lienee oma lempiyhdistelmäni :)


Sitten vaihdoin puukoristeen tilalle kirkkaanjoulunpunaisen kynttilän. Tässäkin on mielestäni kivoja kontrasteja: kiiltävää ja mattaa, pehmeää ja kovaa, läpinäkyvää ja läpinäkymätöntä. Suloinen huopatonttu sopii mukavasti kristallin vierelle, mutta ehkä tämä kokonaisuus olisi kaivannut punaisen lisäksi vielä muutakin väriä, vaikka vihreää tai sinistä.


Sitten lisäsin kokonaisuuteen vielä punaisen joululiinan ja hiukan vihreää. Punaiset virkatut liinat kuuluvat kiinteästi joulusisustukseeni: ne ovat kauniita, perinteisiä ja ennen kaikkea niillä on minulle suurta tunnearvoa. Puinen tulppaani taas on minun uusimpia koristeitani. Tai ei se niin uusi taida olla, lienee jo 90-luvulta, mutta sain setin näitä itselleni viime keväänä. Kristallikoristeet eivät tässä yhdistelmässä pääse oikein oikeuksiinsa, mutta onneksi niitä varten näytti olevan jo muita kivoja yhdistelmiä.

Tämä olikin kiva harjoitus. Hauskasti näkee samat vanhatkin koristeet vähän uudessa valossa kun niitä katselee kuvissa. Toistaiseksi pakkasin kaikki koristeet vielä takaisin laatikoihinsa, ne saavat vielä hetken odottaa, että joulu hiipii vielä pikkuisen lähemmäksi:)

Tunnelmallista viikonloppua!

29. lokakuuta 2017

Koristenaamio halloweeniksi

Halloween on pikkuhiljaa rantautunut Suomeenkin naamiaisten ja muiden halloween-juhlien muodossa. Halloween-rekvisiittaa ainakin näkyy olevan tarjolla kaupoissa moneen lähtöön. Me olemme juhlistaneet halloweenia ja sadonkorjuuaikaa monesti kurpitsoita kaivertaen ja herkutellen, mutta tänä vuonna pidimme noista juhlallisuuksista taukoa.

Innostuin kuitenkin tekemään halloween-hengessä meille yhden koristeen: pupunaamion paperimassasta. Tavoitteena oli jotain hiukan karmivaa ja pikkuisen häijyn näköistä :)


Paperimassan tein munakennoista. Munakennot ovat huokoisia ja hienontuvat helposti kun ne repii pieneksi ja liottaa yön yli vedessä. Hienonsin liotetut munakennot sauvasekoittimella ja siivilöin massan keittiöpyyhkeen lävitse. Siivilöidessä on oltava tarkkana, että pientä paperikuitua ei pääse viemäriin, sillä se kuulemma tukkii helposti putket. Lisäsin massaan reilusti liimaa, mutta rakenne jäi melko murenevaksi. En oikein tiedä millaista itse tehty paperimassa parhaimmillaan on, mutta minä en ole saanut siitä koskaan kovin helposti muokattavaa.


Joka tapauksessa, muotoilin pupun naaman foliosta tehdyn aihion päälle ja tein korvat erikseen. Työn kuivumiseen meni viikon verran ja lopuksi maalasin sen akryyliväreillä. Nuo hampaat ovat minusta oikeastaan parasta koko naamiossa. Ne on tehty sirunmuotoisista muovihelmistä, jotka maalasin myöskin akryyliväreillä. Idea hampaisiin tuli Donnie Darko -elokuvasta, vaikka oma naamioni onkin reilusti lempeämmän näköinen kuin elokuvan vastaava :)

Lokakuu alkaa lähestyä loppuaan ja marraskuussa joulun odotus jo pyörähtääkin käyntiin oikein toden teolla. Kaikenlaisia kivoja askarteluja ja muita joulupuuhia onkin jo suunnitelmissa. Eli ensi kerralla taas jouluisempia aiheita!

Hauskaa Halloweenia!

18. lokakuuta 2017

Porkkanakääretorttu

Porkkanakakun mieliteko iskee minulle aina näin syksyisin. Porkkanakakku on parhaimmillaan mehevää ja mausteista ja se tuo mieleen syksyn ja ehkä vähän joulunkin. Tällä kertaa tein kakun hiukan erilaiseen muotoon kääretortuksi. Sain idean Pinterestistä ja idea olikin hyvä. Ohje löytyy täältä: https://www.gimmesomeoven.com/carrot-cake-roll/ (katsottu 18.10.).


Tällä ohjeella kääretortusta tuli ihanan mehevä. Parhaimmillaan se oli leipomista seuraavana päivänä, kun täyte oli ehtinyt kunnolla jähmettyä ja maut tasaantua. Tätä torttua voisin tehdä uudelleenkin parin pikkumuutoksen kera. Mielestäni pähkinä- tai mantelirouhe tuo porkkanakakkuun mukavaa rakennetta ja makua. En ole varma voisiko kääretorttupohjaan laittaa mantelirouhetta, mutta ainakin sitä voisi ripotella pohjan päälle ennen täytteen levittämistä. Samoin jos tortun tekee tarkalleen linkin ohjeen mukaan, valmiiseen kääretorttuun jää päällimmäiseksi leivinpaperia vasten oleva puoli. Ensi kerralla käännän pohjan niin, että mielestäni nätimpi paistopinta tulee tortun ulkopuolelle :)

Herkullista viikon jatkoa!

9. lokakuuta 2017

Jouluterveiset vuodelta 1991

Olen potenut viime aikoina ysärinostalgiaa. Oma lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni sijoittuu 90-luvulle ja ysärimuistoni liittyvätkin enimmäkseen leluihin ja leikkeihin, kirjoihin, lasten- ja nuortenohjelmiin, tietotekniikan kehitykseen, kouluun ja sen sellaiseen. 90-luku oli minulle huoletonta aikaa, jolloin minun ei tarvinnut murehtia aikuisten asioista. 

90-luvulle sijoittuvat myös rakkaimmat lapsuuden jouluni. Omassa perheessäni joulu oli aina vuoden suurin juhla ja siihen valmistauduttiin huolella. Äitini tilasi 90-luvulla Kotivinkin Joululehteä ja ammensi siitä inspiraatiota jouluihimme. Ilokseni totesin, että nuo lehdet olivat yhä tallessa ja sain ne itselleni selailtavaksi. Ajattelin jakaa muutaman inspiraatiokuvan myös täällä blogin puolella, eli seuraavaksi joulunostalgiaa Kotivinkin vuoden 1991 Suuren Joululehden tyyliin!


Lehden kansi on perinteisen punainen ja se lupailee herkkuja, lahjaideoita, koristeita ja askarteluja. Kannessa näkyvä käärekonvehtinauha on jäänyt mieleen ja jotain vastaavaa askartelimmekin koristeeksi jonain lapsuuteni jouluna.

Tummasävyisessä ja utuisessa kuvassa esitellään joulun herkkuja ja ehdotetaan aattoillan menuksi sillejä, kermaperunoita, kinkkua, Brysselin porkkanarengasta, marinoituja papuja sekä jälkiruokasalaattia.

Joulun makeita herkkuja taas ovat puolikuut, mureat pähkinäkakut ja kuvan oikeassa yläkulmassa näkyvät sacherpalat. Sacherpalojen kuvan muistan lapsuudestani, olenhan aina ollut suklaisten herkkujen ystävä. Sitä tosin en muista, olenko tämän ohjeen mukaan tehtyjä sacherpaloja päässyt koskaan maistamaan.

Jouluiseen ruokailutilaan on valittu punavalkoista ruutukuosia, sinipunaista raitaa ja röyhelöitä. Katajanoksa koristeineen ja kynttilät luovat tunnelmaa.

Kauneimmat joulukoristeet neuvotaan keräämään luonnosta. Jäkälät, katajanoksat ja varvut koristavat takanreunusta. Tuikut näyttävät hauskoilta, mutta olisin itse ehkä hiukan huolissani paloturvallisuudesta.

Lehdessä annetaan myös vinkkejä hienojen kranssien askarteluun. Nämä koristeet näyttävät mielestäni tosi kivoilta ja voisin ripustaa niistä minkä tahansa oveeni tänäkin vuonna.

Mainoksissa esitellään muun muassa leipä- ja jäätelökoneita. Meillä ei koskaan ollut jätski- tai leipäkonetta, mutta leipää, etenkin sämpylöitä, leivottiin meillä kyllä silti ahkerasti. Leipäkoneiden kulta-aikaa taisi olla juuri 90-luku, mutta nähtävästi sellaisen voi edelleen hankkia itselleen kodinkoneliikkeestä. Jäätelökoneet taas lienevät edelleen käytössä monissa kodeissa.

Kotivinkin Joululehti oli monipuolinen lukupaketti jo 90-luvun alussa. Vuoden -91 lehden pääpaino oli itse tekemisellä: askartelu, leivonta, ruoanlaitto ja koristelu täyttävät valtaosan lehden sivuista. Kuitenkin lehden sivuille mahtuu myös joulumuistoja, enkelten historiaa ja keräilyä käsitteleviä pitkiäkin artikkeleita sekä humoristinen joulunvalmistelijan tehtävälista.

Monet lehden tunnelmat, värit, ruoat ja koristeet tuntuvat minusta ihan ajankohtaisilta tänäkin vuonna. Osasyy voi olla se, että 90-luku on ylipäätäänkin noussut ainakin jossain määrin uuteen suosioon viime aikoina sisustuksessa ja pukeutumisessa (esim. rottinki, tummataustaiset kukkakuosit ja loimusametti). Toisaalta joulu on niin perinteiden täyttämä juhla, että jo senkin vuoksi monet asiat ovat saattaneet siirtyä menneiltä vuosikymmeniltä nykyjouluihin ihan siltänään.

Tällaista menneen ajan tunnelmaa tällä kertaa :) Hauskaa alkanutta viikkoa jokaiselle ja palataan jälleen jouluisiin tunnelmiin!

Kaikki postauksen kuvat: Kotivinkin Suuri Joululehti 1991.